hartolan kunta Rautaveden-Rusin rantayleiskaava
(ehdotus)
337-C3214 10.11.2004
|
1 TIIVISTELMÄ 1.1 Suunnittelualue
|
2 LÄHTÖKOHDAT 2.1 Selvitys suunnittelualueen oloista 2.1.1 Alueen yleiskuvaus Suunnittelualue sisältää Rautaveden Akonselän,
Kauhtuenlahden ja Rääpönsalmen ranta-alueet sekä Jääsjärven
latvavesien Kurjenlahden, Laiskaselän ja Nevatlahden rannat.. Tarkas-teltavaan
ranta-alueeseen kuuluu noin 200-300 metrin ranta-alue, joka tarkentuu
rantayleis-kaavakartalle. Rantaviivaa on kaikkiaan noin 100 km, joka muunnettua
rantaviivana on noin 64 km. Rantarantayleiskaavaa varten on tehty ranta-alueiden osalta luonto- ja
maisemainventointi ke-sällä 2003. Luontoselvitys aineisto on laadittu
numeerisena paikkatietoaineistona. Inventointi-työstä on laadittu erillinen
raportti. 2.1.4 Liikenne
Hartolan oma kaatopaikka on suljettu vuonna 2002. Kunnan yhdyskuntajätteet
on siitä lähtien kuljetettu Jyväskylään. Vuorenkylällä
Oksasen kaupalla, Kauhtueentien ja Siiraantien tiehaa-rassa, Ansioniementienhaarassa,
Rusin tien, Huuperintien sekä Tollinmäen ja Lohiniementien haarassa
on kunnan jäte- ja paperinkeräysasemat.
2.1.7 Maanomistus ja pohjakartta
|
3 RANTAYLEISKAAVAN SUUNNITTELUN VAIHEET 3.1 Rantayleiskaavan suunnittelun tarve Maankäyttö- ja rakennuslain 72 §:n mukaisesti vesistön
ranta-alueeseen kuuluvalle ranta-vyöhykkeelle ei saa rakentaa rakennusta
ilman asemakaavaa tai sellaista oikeusvaikutteista rantayleiskaavaa, jossa
on erityisesti määrätty rantayleiskaavan tai sen osan käyttämisestä
ra-kennusluvan myöntämisen perusteena. Mitä edellä
on säädetty, koskee myös ranta-aluetta, jolla rakentamisen
ja muun käytön suunnitteleminen pääasiassa rantaan
tukeutuvan loma-asutuksen järjestämiseksi on tarpeen alueella
odotettavissa olevan rakentamisen vuoksi. 3.2 Suunnittelun käynnistäminen ja sitä koskevat päätökset Hartolan kunnanvaltuusto on tehnyt päätöksen yleiskaavoituksen
käynnistämiseksi 19.9.2001. Työtä varten on perustettu
kaavatoimikunta (kh 24.3.2003), jonka tehtävänä on toimia
valitun konsultin kanssa paikallisena asiantuntijana sekä samalla
konsultin työtä ohjaavana kunnan toimielimenä. 3.3 Osallistuminen ja yhteistyö
Kaikista kaavoituksen vaiheista tiedotetaan osallisia osallistumis- ja
arviointisuunnitelman mukaisesti. Kaavaluonnos- ja ehdotusvaiheesta kuulutetaan
paikallisissa sanomalehdissä (Lä-hilehti ja Itä-Häme)
sekä kunnan www-sivuilla.
Kunnan ja viranomaisten välinen viranomaisneuvottelu (MRL 66§)
järjestettiin 4.4.2003. Työneuvotteluja järjestetään
tavoitevaiheessa ja tarvittaessa luonnosvaiheessa. MRL 66§:n mukainen
viranomaisneuvottelu järjestetään myös, kun kaavaehdotus
on ollut julkisesti näh-tävillä ja sitä koskevat muistutukset
ja lausunnot on saatu. Lausuntoja pyydetään lisäksi (pyydetään tarvittaessa
neuvotteluun) :
TYÖN ALOITUS TAVOITE JA MITOITUSVAIHE RANTAYLEISKAAVALUONNOS RANTAYLEISEHDOTUS HYVÄKSYMINEN
|
4 RANTAYLEISKAAVAN TAVOITTEET JA MITOITUS 4.1 Yleiset tavoitteet Rantayleiskaavan laatimisen tarkoituksena on määritellä
pääasiassa rantavyöhykkeelle sijoit-tuva rantarakentaminen
ja selkeyttää rakennushankkeiden käsittelyä. Rantayleiskaavan
mu-kaisen rantarakentamisen rakennusluvat myönnetään rantayleiskaavan
perusteella. 4.1.1 Lähtökohta-aineiston antamat tavoitteet
Suunnittelualueelle sijoittuu seuraavat seutukaavan mukaiset
aluevaraukset (kts. seur. sivu): Päijät-Hämeen seutukaava ohjaa rantayleiskaavan laadintaa. Kiinteistökohtaiset tavoitteet Jokaisella kantatilalla, joka täyttää rakennusjärjestyksen
vaatimukset, on vähintään yksi rakennuspaikka, ellei kyseessä ole alle
1 ha:n saari.
Loma-asutuksen sijoittamisessa tulee mahdollisuuksien mukaan pyrkiä keskittämiseen esim. rakennusoikeuksien siirrolla maanomistajakohtaisesti, jotta voidaan aikaansaada riittävän laajo-ja yhtenäisiä rakentamattomia ranta-alueita. Loma-asutus mitoitetaan ja sijoitetaan pääsääntöisesti omarantaisena.
Rantayleiskaavassa tulee selvittää onko taajaman ja rakennetun
vesihuoltoverkoston läheisyy-dessä suunnittelualueella ranta-alueita,
jotka soveltuvat ympärivuotiseen asutukseen. Näillä alueilla tuetaan
loma-asutuksen muuttamista pysyväksi asunnoksi. 4.1.4 Virkistys, vapaa-aika ja matkailu Suunnittelussa pyritään säilyttämään alueen perinteiset
vapaa-ajan vieton käytössä olevat ran-nat ja ulkoilureitit edelleen
virkistys- ulkoilu-, retkeily- tms. käytössä ja kehittämään niitä
edel-leen.
Rantayleiskaavalla tuetaan maa- ja metsätalouden säilymistä alueella
sekä pyritään edelleen kehittämään niitä maaomistajien esitysten
pohjalta (sivuelinkeinot, maatilamatkailu, ym). 4.1.6 Luonto-olosuhteet ja suojelu Loma-asutuksen ja muiden rannankäyttömuotojen mitoituksen ja
suunnittelun tulee perustua rantojen luonnon ja maiseman sietokykyyn.
Rantayleiskaavassa pyritään ottamaan kantaa myös rakennetun miljöön
suojeluun. 4.1.7 Mitoitusperusteet
A. Asumiseen hyvin soveltuvat alueet B. Tavanomaiset loma-asutuksen rannat D. Arat ranta-alueet E. Saaret ja luodot
|
5 RANTARANTAYLEISKAAVA JA SEN PERUSTELUT 5.1 Yleistä
5.2 Muiden suunnitelmien vaikutus
5.2.1 Mitoitus
Sijoitetulla rakennusoikeudella tarkoitetaan olevia ja uusia rantarakennuspaikkoja
sekä ranta-asemakaavojen tontteja. Muunnettua rantaviivaa kohti 7,4 rakennuspaikkaa / muunn. ranta-km 5.3 Aluevaraukset
5.3.1 Loma-asutus Loma-asutus (RA) on osoitettu omarantaisena rakennusoikeutena. Kaikkiaan kaavaan on merkitty 344 lomarakennuspaikkaa, joista olevia on 260 kpl ja uusia 84 kpl. Lomarakentami-seen tarkoitetuille tonteille voi rakentaa loma-asunnon, saunan ja talousrakennuksia. Raken-nusten yhteenlaskettu kerrosala saa olla enintään 200 k-m² ja alle 3 ha:n saarissa 80 k-m². Poikkeuksena edelliseen on Ansioniemen Simolan tila 8:36, jolla matkailupalvelukäytössä ol-leet vuokramökit muutetaan toiminnan lopettamisen myötä omarantaisiksi lomarakennuspai-koiksi. Maanomistajien tasapuolinen kohtelu vaarantuisi, mikäli rakennuspaikat merkittäisiin lomarakennuspaikoiksi täydellä mitoituksella. Tämän vuoksi tilan kahdeksasta rantaraken-nuspaikasta on mitoituslaskelman rakennusoikeuden mukaisesti kolme merkitty lomaraken-nuspaikaksi täydellä 200 k-m²:n rakennusoikeudella. Yli omarantaisen mitoituksen rakennetut viisi rantarakennuspaikkaa on merkitty lomarakennuspaikoiksi, joille on sallittu rakentamista yhteensä 150 k-m².
Kaavaan on merkitty ranta-alueen ympärivuotinen asutus (A) sekä
maatilojen talousraken-nukset (AM) omin kaavamerkinnöin. Omarantaisia
asuinrakennuspaikkoja kaavaan on mer-kitty 33 kpl. Näistä uusia
rakennuspaikkoja on 9. Ranta-alueen maatilojen talouskeskuksia kaava-alueella
on 24 kpl. 5.3.3 Virkistys ja matkailu Yleiskaava-alueelle on osoitettu seuraavat virkistysalueet ja veneilyyn
liittyvät aluevaraukset: 5.3.4 Suojelualueet ja erityiskohteet Suunnittelualueen luonnonympäristöltään merkittävin
kohde, Uuhiniemen Natura-alue, on merkitty kaavaan luonnonsuojelualueeksi
(SL). Alue on tärkeä ikääntyvien havu- ja lehtipuu-valtaisten
metsien suojelun kannalta. Alueen edustavaan kasvilajistoon kuuluu mm.
metsä-lehmus ja linnustoon mm. valkoselkätikka. Valtio on toteuttanut
suojelun hankkimalla alueen omistukseensa. 5.3.5 Kulttuuriympäristö Suunnittelualueen merkittävimmät kulttuurimaisema-alueet on
merkitty kaavaan omalla mer-kinnällään (kma). Kulttuurimaisema-alueilla
uusien rakennusten ja rakenteiden tulisi sopeutua malliltaan, materiaaleiltaan,
mittasuhteiltaan ja väritykseltään alueen maisemaan ja
rakennet-tuun ympäristöön. Uudet rakennukset tulisi sijoittaa
olemassa olevien rakennusten tai raken-nusryhmien yhteyteen sekä
reunavyöhykkeisiin. Lestin-Kirkkolan alue on paikallisesti, seu-dullisesti
ja valtakunnallisesti merkittävä kulttuurimaisema avarine viljelysmaisemineen
ja merkittävine rakennuksineen. Muut merkityt ovat lähinnä
paikallisesti merkittäviä maisemas-ta erottuvia kohteita, jotka
on rajattu luontoinventoinnissa. Kaavaan merkityt kohteet ovat: 5.3.6 Muinaismuistot Suunnittelualueella vuoden 2003 inventoinnissa havaitut kolme muinaismuistokohdetta
on merkitty kaavaan omalla merkinnällään (SM). Kohteet
ovat: 5.3.7 Maa- ja metsätalous Periaatteessa ne alueet, joita ei osoiteta rakentamiselle tai suojelualueiksi,
on osoitettu maa- ja metsätalousalueeksi M. Rantavyöhykkeen
ulkopuoliset maatiloje talouskeskukset sijaitsevat AM-alueilla. M-alueiden
200 metrin rantavyöhykkeelle voidaan rakentaa vain maankäyttö-
ja rakennuslain perusteella vain maa- ja metsätalouteen liittyviä
rakennuksia. Rantavyöhykkeen ulkopuolella voidaan rakentaa normaalin
haja-asutusmaisesti rakennusluvin. 5.3.8 Selvitysalue
5.4 Liikenne Valtatien 4 uusi linjaus on huomioitu kaavakartalle. Rakennuspaikkojen
toteuttamisessa tulee huomioida valtioneuvoston mukaiset melun ohjearvot. 5.5 Yhdyskuntatekninen huolto Jätevedet käsitellään siten kuin Valtioneuvoston
asetuksessa talousjätevesien käsittelystä ve-sihuoltolaitosten
viemäriverkostojen ulkopuolisilla alueilla säädetään,
milloin kiinteistö ei ole liitettävissä em. verkostoon.
Jätevesijärjestelmää koskeva suunnitelma on liitettävä
rakennus- tai toimenpidelupahakemukseen tai rakentamista koskevaan ilmoitukseen.
Jätevesien käsitte-lytapaa valittaessa tulee huomioida rakennuspaikan
maaperä sekä pinta-ala. Rakennusten si-joittamisessa tulee ottaa
huomioon jätevesien asianmukaisen esikäsittelyn ja maaperäkäsitte-lypaikan
järjestäminen rakennuspaikalla riittävän etäällä
rantaviivasta. 5.6 Kaavan vaikutusten arviointi Uudet loma-asunnot on pyritty osoittamaan olevien yhteyteen. Loma-asutus
tulee siten tiivis-tymään ennestään rakennettujen
alueiden läheisyydessä. Rakentamisen määrää
ja laatua on ohjattu kaavamääräyksillä. Ympärivuotista
asutusta on tavoitteiden mukaisesti keskitetty ve-sihuoltoverkoston ja
taajaman tuntumaan. Rantamaisemaan kohdistuvat muutokset on pyritty minimoimaan
kaavamääräyksillä ja rakennusalueiden sijoittamisella
ja suuntaamisella. 5.6.2 Vaikutukset luontoon ja luonnonympäristöön Rantayleiskaava on laadittu siten, että kaavan toteutumisesta aiheutuvat
negatiiviset ympäris-tövaikutukset ovat mahdollisimman pienet.
5.6.3 Sosiaaliset ja taloudelliset vaikutukset Ulkoilun ja virkistykseen liittyviä toimintoja ja yhteyksiä
on edelleen kehitetty. Kaavakartalle on osoitettu seutukaavan ohjeelliset
ulkoilureitistöt informatiivisesti myös kaava-alueen ulko-puolelle.
Suunnittelualueelle on pyritty osoittamaan riittävästi uimarantoja
ja venevalkamia. Kyläläiset ja kalastuskunnat antoivat mielipiteitä
uimarantojen ja venevalkamien sijaintien suhteen ja ne on voitu pääosin
osoittaa. 5.7 Ympäristön häiriötekijät Valtatie 4 aiheuttaa melua ja rajoittaa maankäyttöä etenkin
Muikunlahden ja Nevanlahden rannalla. Kaavamerkinnät ja -määräykset on merkitty erilliselle karttalehdelle.
|
6 RANTAYLEISKAAVAN OIKEUSVAIKUTUKSET JA TOTEUTTAMINEN 6.1 Rantayleiskaavan oikeusvaikutteisuus
Seutukaava (maakuntakaava) ei ole voimassa vahvistetun rantayleiskaavan alueella. Tämä kaava on laadittu seutukaavan mukaisesti siten, että alueelle seutukaavaan osoitetut aluevara-ukset ja muut merkinnät on huomioitu yleiskaavamerkinnöissä.
Rantayleiskaavaan on merkitty rantavyöhykkeelle sijoittuvien
rakennuspaikkojen enimmäis-määrä. Rakennuspaikkojen tulee sijoittua
yleiskaavan aluevarausten mukaisesti, mutta yleis-kaavan
yleispiirteisyydestä ja mittakaavasta johtuen rakennusten tarkempi
sijainti tarkastel-laan rakennuslupamenettelyssä. Ranta-alueelle sijoittuvien RA- ja A-alueiden takarajoja voidaan laajentaa erityisestä syystä M-alueelle enintään 100 etäisyydelle rantaviivasta kuitenkin siten, että RA- ja A-alueiden sivurajojen välistä leveyttä noudatetaan. RA- ja A-alueiden sivurajoja ei voida muuttaa eikä takarajaa voida laajentaa MY-alueelle tai luo-alueen osille. Erityisiä syitä ovat esimerkiksi tontin pienuus tai talousrakennusten sijoittaminen etäämmäksi rannasta. Rantayleiskaavan toteutumista ei tulla erityisesti seuraamaan lukuun ottamatta rakennuslupakä-sittelyjä.
|